Waarom ik in JPG fotografeer

Elke zichzelf respecterende vogelfotograaf fotografeert in RAW. Ja toch! Anders ben je verre van professioneel en haal je niet het beste uit je foto. Een startende fotograaf zal in het begin nog wel in het bestandstype JPG fotograferen, maar hij laat zich al snel overhalen door zijn meer ervaren soortgenoten om dit nooit meer te doen.

Een foto gemaakt in RAW is beter. Scherper ook. Er is een groter kleurbereik haalbaar, er is minder ruis, de witbalans kan achteraf worden aangepast en een onder- of overbelichte foto kan worden gecorrigeerd en zo kan ik nog wel even doorgaan. In JPG kun je dit allemaal wel vergeten. Niet doen dus, want JPG is voor de loser.

Nu zal ik, de schaamte voorbij zijnde, een biecht doen. Ik fotografeer al jaren in JPG. Waarom? Omdat ik dat veel gemakkelijker vind. Kom ik thuis van een verre trip met volle geheugenkaartjes dan hoef ik niet avonden aan de slag om mijn beelden te bewerken en om te zetten. En tijdens het fotograferen zelf raakt mijn buffer nooit vol.

Een tijdje heb ik in RAW gefotografeerd. Het kostte mij te veel extra tijd en te veel computerwerk om al mijn foto’s te bewerken. Daarnaast heb ik een tijdje parallel gefotografeerd (moet je ook eens proberen), dus zowel JPG en RAW tegelijkertijd. Het zal wel aan mijn workflow hebben gelegen, maar de scherpte en de ‘ruisloosheid’ van mijn JPG wonnen het altijd van mijn RAW.


Gewoon een jpg. Niets mis mee toch...

Foto niet goed? Dikke pech!
JPG dus. Ik vind het resultaat van JPG gewoon prima. Het zal best beter kunnen, maar dat hoeft van mij niet. Maar wat als de witbalans achteraf niet goed blijkt te zijn? Of wat als een foto onderbelicht is? Nou gewoon dikke pech. Ervoor zorgen dat de volgende keer de camera wel gelijk goed staat ingesteld! En in Photoshop kun je een JPG best een beetje corrigeren.

Ik ga dus voor gemak. Gek genoeg heeft er nog nooit iemand tegen mij gezegd: “Chris mooie foto hoor, maar ik zie dat het een JPG is.” Of: “Ik mis kleurdiepte in je foto, ik mis scherpte, ik mis… bla bla bla.”

Eens moest ik drie beelden aanleveren bij een drukker en die zei: “Mogen wij de originele bestanden aub, wij kunnen niet werken met JPG”. De originele JPG’s heb ik in Photoshop omgezet naar TIF. De drukker was er blij mee en prees de kleurdiepte van de foto’s. “Beduidend beter dan de eerdere JPG’s,” aldus de graficus. Ja, ja. Ik heb het maar zo gelaten.

Oh ja, voor alle andere JPG-gebruikers: kies voor de optie Adobe JPG voor een optimale kleurruimte.

Zijn er meer heimelijke JPG-fotografen die daarvoor uit durven te komen?