Varanger

Begin mei 2012 bezocht ik samen met een groepje andere fotografen het noordoosten van Noorwegen en noorden van Finland met als doel noordelijke vogelsoorten te fotograferen. Er werd gevlogen op Kirkenes (Noorwegen) waar onze huurauto klaar stond. Nog dezelfde avond reden we naar Kaamanen, Finland voor onze eerste stop. Omdat we vrij laat aankwamen en we al een vermoeiende reisdag achter de rug hadden, besloten we het fotograferen uit te stellen tot de volgende ochtend.

De wekker had ik vroeg gezet om zo voor het ontbijt alvast te kunnen fotograferen. Achter ons onderkomen was namelijk een voedertafel opgesteld die garant stond voor haakbekken, witstuitbarmsijzen, eekhoorns en met geluk bruinkopmees en taigagaai. Aangekomen bij de voedertafel viel mijn mond open van verbazing; er zaten meer dan 5 haakbekken op mij te wachten! Niet op een afstandje, maar op een meter van me vandaan! Ze maakten weinig aanstalten om weg te vliegen. Voor het ontbijt kon ik zodoende al een aardige serie maken van de haakbekken. Later op de dag bleken er minimaal 15 aanwezig te zijn. Ook de witstuitbarmsijs was gelukkig aanwezig.

In de loop van de volgende dag vertrokken we weer naar Noorwegen (Varanger). Eén van onze doelen, het bezoeken van het vogeleiland Hornoya, viel in het water. De loopplank was kapot, er stond een verkeerde wind of de stroming was verkeerd; wat de daadwerkelijke reden ook was, op het eiland kwamen we niet. Omdat de echte broedvogels nog niet in grote aantallen waren gearriveerd hebben we de rest van de week besteed aan de vogels die hier overwinteren. In de praktijk waren dat vooral de stellers eiders, een koningseider (een mannetje die helaas wat te veel op afstand bleef) en de sperweruilen.

Deze laatste soort was makkelijker dan gedacht. Op één dag vonden we 9 (negen!) exemplaren! Dat zal ik niet snel vergeten. Ook een ontmoeting met jagende hermelijn (nog met wintervacht) en een tam mannetje ijsgors deden me goed.

De stellers eiders waren over het algemeen goed te benaderen in de kleine haventjes van Varanger. Op de hoogvlakte richting Batsfjord troffen we een alpensneeuwhoen. Andere leuke soorten waren diverse zeearenden, ruigpootbuizerds, 5 geelsnavelduikers (in zomerkleed), grote- en kleine burgermeesters, moerassneeuwhoen, een kraanvogel en toendrarietgans. Het weer was voortreffelijk. Overdag een paar graadjes boven nul, niet te veel wind, redelijk wat zon en af en toe een sneeuwbuitje. De reis werd verzorgd door Birding Breaks en geleid door Arie Ouwerkerk, een voortreffelijke gids.