Less is more (again)

Als vogelfotograaf ben ik liefhebber van less-is-more-foto’s. Dat houdt in dat in de bewuste foto het onderwerp een klein onderdeel van de gehele foto is en de omgeving een belangrijke rol speelt.

Deze foto kan gemaakt worden met een lens met weinig mm (groothoeklens) of een telelens, waarbij het onderwerp op afstand blijft. Gek genoeg kan ik in mijn eigen verzameling (vogel)foto’s niet zo heel veel van deze foto’s vinden. Blijkbaar zit het zo groot mogelijk in beeld brengen van het onderwerp er erg diep in. Je hebt uiteindelijk niet voor niets een telelens!

Een less-is-more-foto lijkt eenvoudig te maken, maar in de praktijk valt dit best een beetje tegen. Bij een telelensopname is de omgeving vaak onscherp en daardoor is een storende omgeving gemakkelijk te camoufleren. Het onderwerp zit als het ware gevangen in de beperkte scherptediepte en is geïsoleerd uit zijn omgeving.

Bij een less-is-more-foto is de omgeving juist wel belangrijk en zal de omgeving dus ‘toonbaar’ moeten zijn. En juist dat maakt het zo moeilijk.

Over dit onderwerp (less is more) schreef ik al eens een artikel. Omdat we inmiddels een paar jaar verder zijn, plaats ik opnieuw een artikeltje over dit onderwerp. Het tot stand komen van de foto’s ga ik niet opnieuw uitleggen, de nadruk ligt nu op de praktijkvoorbeelden (foto’s). De ene foto is wat meer geslaagd dan de andere.

Oh ja, één van de meest geslaagde less-is-more-foto vind ik het bokje van Arno ten Hoeve. 



Een kanarie in een muntplant.
 

Ivoormeeuwen zijn tam, dus lenen zij zich goed voor een groothoekopname. Helaas zijn deze meeuwen rete-zeldzaam! Hier heb ik er bewust voor gekozen mijn reisgenoten in beeld te houden.  



Een kneu in een hekwerk. Let ook op het eenzame (dode) sprietje rechtsonder. Geen omgeving, maar toch ook weer wel. Telelensopname.



De waterral in de winter. Nice! Groothoekopname. 

 

Een watertrappelende dwergmeeuw. Telelensopname.

 

Groothoekopname. Rotterdam, zoals Rotterdam bedoeld is. Dooiend ijs, de spiegeling van de huizen, gedumpt afval op het ijs, een chagrijnige meerkoet, kokmeeuwen en een meerpaal met een kleine burrie!

 

Het is even zoeken naar de vogel. De schaduw van mijn telelens wijst de juiste richting op. Groothoekopname van een uitgevlogen bosuil. De vogel zat de gehele dag op de schutting. 
 
  
Twee telelensopnames. In beide gevallen speelt de omgeving een rol. Bij de eerste foto (oeraluil) omdat de habitat van de vogel zichtbaar is en in de tweede foto (laplanduil) omdat het ‘donker worden’, ‘de duisternis in wording’, zichtbaar is.

  
Twee telelensopnames van een sperweruil. De eerste spreekt mij minder aan, ik mis de omgeving van de vogel. Bij de tweede foto vind ik dat meer geslaagd.

 

Stellers eider met een laag camerastandpunt. Het lage standpunt zorgt voor een haast surrealistische omgeving. Telelensopame.

 

Een telelensopname van een woudaap. Hoeveel omgeving wil je hebben!


Groothoekopname met drie studioflitsers. Een lekker rommelig schuurtje.


Een blauwe reiger vissend in een sloot. Groothoekopame.

 

Een groepje roestende ransuilen. Telelensopname. 

 

Een zwarte kraai in een boomtop. Telelensopname.


Telelensopname van een koningseider. Door veel omgeving te laten zien, wordt de sneeuw nog indrukwekkender.


Een bosuil in een bloeiende boom. Een bosuil beeldvullend in de opening van een nestholte heb ik nu wel genoeg gezien. Telelensopname.


Een net uitgevlogen jonge woudaap. Het is een beetje een zoekplaatje geworden, maar dat maakt het juist zo leuk. Telelensopname. 


Koningsstern jagend in de lucht. De wolken zijn een mooie toevoeging. Telelensopname. 



Middelste jager langs West-Kapelle boven een woeste zee. Op dit kleine low-res beeld komt deze foto niet echt tot zijn recht. Geloof me, op groot formaat is dit een sprekende foto. Telelensopname. 



Geslaagd of mislukt? De foto komt wat kleuren betreft wat vreemd over. Daarnaast weet ik niet of ik de achtergrond nou storend vind of juist wel oké. Wat mij aanspreekt is de sfeer in de foto, beetje romantisch. Oh ja, het is een telelensopname van een oosterse tortel. 



Heej, geen vogel! Een bever in een polderlandschap. Ik had op het moment van deze foto de keuze of ik voor mijn telelens ging of voor mijn groothoeklens (meestal heb ik twee camera’s bij me). Ik koos gelukkig voor de groothoek. 



Grote barmsijs. Telelensopname. Daardoor wordt het toch een beetje ‘een vogel op een takje’-foto, zonder sprekende omgeving. 



Huismusman in een takkenbende. Telelensopname. 



Taigagaai met groothoek. Gemaakt vanaf een statief en lange draadontspanner.  


  
Twee voorbeelden van een witstuitbarmsijs. De foto met de sneeuwvlokken heeft mijn voorkeur. Toch mis ik ook hier de omgeving van de vogel. Telelensopname.  


  
Twee vergelijkbare foto’s (gemaakt in dezelfde boom). Eén van een 
bruinkopmees en één van een witstuitbarmsijs. Lekker veel habitat! Telelensopname


Groothoekopname. Ik heb er bewust voor gekozen de fotograaf in beeld te houden. Gestreepte bosuil (gelokt met voer).


Een echtelijke ruzie in het Engelse gras. Noordse stormvogels gemaakt met telelens.